قـالب وبـلاگ
نـويسنــدگـان
اوقـات شـرعـي

 جـاذبــه هـای  دیــدنـی

  شهـرستـان  بـابــل

 

امـاکـن  و    آثـار    تـاریخـی 

 

كـاخ شـا هــپـور
کـاخ شـاپـور از آثـار دوره پهلـوي اول در شهـرسـتان بـابــل می باشد و در بخـش مرکـزی شهـر بـابــل و در جنـوب این شهـر قـرار دارد .
این کـاخ در جـزیره کـوچکی ساختـه شد کـه دریـاچـه بحـر ارم در اطـراف آن بود و بـه دلیـل وجـود چنیـن جـزیره اي در شهـر بـابــل ، کـاخی بـه دستـور رضـاشـاه در آن بنــا شد . این کـاخ از استـراحتـگاه های رضـاشـاه در آن زمـان بود .
ساختمـان اين كـاخ كـه بـه دوره پهلـوي مربـوط است ، در بـاغ مصفـايي در جنـوب بـابــل قـرار دارد و محـل فعلي دانشـگاه علـوم پـزشكي بـابــل میـباشد .

بنـاي كـاخ در دو طبقـه واقـع است ، بـا اتـاق ها و سالـن هاي متعـدد و مـزين بـه گچـُبري هاي بسيـار زيبـا . مصالـح عمـده ساختمـان كـاخ را سنـگ زینـتی تشكـيل مي دهـد و نمـاي خـارجي كـاخ ، ويـژگي هاي خـاص و منحـصر بـه فـردي دارد كـه مشابـه آن در كـاخ هاي ديگـر اين دوره كـمتر ديـده مي شود .



بـُرج ديـد بـانـي كـاخ
این بـُرج در دوره پهلـوی اول در انتهـای ضلـع غـربی کـاخ شـاپـور ساختــه شد .

 



پـُـل محـّمد حسـن خـان
این پـُل در دوره زنـدیـه در  سـال ۴۶۱۱  تـوسط محـّمد حسن خـان قاجـار بـر روی بـابلــرود بنـا شد . ملات این پل سفیده ی تخم مرغ است .
در تـاریـخ بيهـقي از پـُلي چـوبي بـر روي بـابلــرود كـه سلـطان مسعـود غـزنـوي در لشكـركشي‌اش بـه مـازنـدران از آن بـه سخـتي گـذشت يـاد گـردیده است . بعـدها نصيرالـدوله شـاه غـازي خـروارها زر و سیـم هزینـه نمـوده و پـُلي از خشت و آهـك بنـا كـرد كـه تـا عهـد زنـديـه بـاقي بـود . در اوايـل حكمـراني كـريم خـان زنـد در سـال ۴۶۱۱ هـ ش بـه امـر محمـد حسن خـان پـدر آغـا محمّـدخـان قاجـار ، كـه در آشفتـه بـازار سياسي آن عهـد ، حكـومت مستقـلي براي خـود در مـازنـدران ساختـه بود و بعـدها بـه دست كـريم خـان زنـد كشـته شد بـا صـرف دوازده هـزار تومـان پـُل بـا شكـوهي بـر سر راه قـديم بـارفـروش و آمـل بنـا نمـود  كـه  140 متـر  درازا   و   6 متـر  پهـنا   و   8 متـر  ارتفـاع   و   چشمـه  یـا  طـاق  دارد .  میگـوینـد کـه مـلات  این پـُل  از  سفیـده تخـم مـرغ  تشکـیل  شده است .

پـُل محـّمدحسن خـان در زمـان رضاخـان مجـدداً بـازسازی گـردید و تـا سال سـال 1343 هجری شمسی ارتبـاط بـابــل و آمـل از طریق همین پُـل ممكـن بود تـا اینكـه در این سـال راه جـدیدي برای دستـرسی بـه آمـل از سـوی غـرب این شهـر ساختـه شد .
پـُل محـّمدحسن خـان از یـادگـارهای مهـم تاریـخ عهـد زنـدیـه می بـاشد و هنـوز هم یكی از مهمـترین پـُل های اسـتان مـازنـدران از نظـر مسایـل اقتصـادی ، اجتمـاعی و ارتبـاطی بـه شمـار می‌رود .

 



سـاختمـان   شهـربـانـي
این ساختمان در بخش مرکزی شهرستان بابل قرار دارد که یک بنای بسیار قدیمی است و به ساختمان شهرداری تبدیل شده است.

 

 

سـاختمـان پـُست و تلگـراف
این ساختمان در سال ۱۳۷۷ تخریب شد.

 

سـر درب دانشـگاه پزشكـي
این بنا در دوره  پهلوی در بخش مرکزی شهرستان بابل ساخته شد.

 

 

مـوزه  يـا  گـنجيـنه  تـاريخـي 
عمـارت گـنجیــنه بـابــل کـه تنهـا مـوزه مـردم‌ شنـاسي سازمـان ميـراث فـرهنگي و گـردشگـري مـازنـدران می باشد ، در سال 1307 هجـري شمسي بـه عنـوان بلـديـه يـا شهـرداري بنـا شده است . این بنـا کـه در خيـابـان مـدرس ، چهارراه گنجينه واقـع شده است تـا چنـد سال اخیر همچـنان بعـنوان ساختمـان شهـرداری بـابــل مـورد استفـاده قـرار می گـرفت .
اين بنـا در اسفـند مـاه 1374 بـا كاربـري فـرهنگي در اختيـار سازمـان ميـراث فـرهنگي مـازنـدران قـرار گـرفت و در بهـمن ماه سـال 1375 پس از احـياء و مـرّمـت و بـاز پيـرايي تحـت عنـوان مـوزه بـابــل گـشايش يافـت .
اين ساختمـان دو طبقـه دارد كـه هر طبقـه از چنـد سالـن و اتـاقهــاي متعـدد تشكـيل گـردیده و در حـال حاضر ، از طبقـه همكـف مـوزه بـه عنـوان نمـايشگاه مـوقت آثـار فـرهنگي – هـنري استفـاده مي شود و در طبقـه دوم آن آثـار بـاسـتان شـناسي و مـردم شـناسي بـه نمـايش در آمـده است .
در این مـوزه بسـیاری از وسایـل چـوبی قـدیمی ٬ وسایـل کـشاورزی اقـوام مختلـف ٬ کـوزه های سفـالی و حتـی مجسمـه های قـدیمی را می تـوان مشاهـده کـرد .
این مـوزه بـه دليـل دارا بـودن ويـژگي هاي خـاص معمـاري در فهـرست آ ثـار مـلي ايـران ثبـت شده است .
 



مجمـوعـه  بنـا هـاي  نجـفـي
این بنای تاریخی مربوط به دوره ی پهلوی اول در شهرستان بابل می باشد و در روستای نقیب کلا ثلاث از توابع بخش مرکزی شهرستان بابل واقع شده است .

 

 

 



حمـاّم   ميـرزا يـوسـف
این حمام در دوره صفوی در شهرستان بابل ساخته شده است.

 

حمـاّم   نمـودار كـلا
این حمام که در بخش لاله آباد شهرستان بابل قرار دارد از آثار دوره ی قاجار در شهرستان بابل است و توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

 

حمـاّم   بيچـا كـلا
این حمام که در از آثار دوره قاجار در شهرستان بابل می باشد٬ در بخش لاله آباد شهرستان بابل قرار دارد. این اثر تاریخی در روستای بیجا کلا قرار دارد.

 

 بـازار   حصـير فـروشـان
این بازار قدیمی در بخش مرکزی شهرستان بابل واقع شده است.

 

 
قلعـه   كـتي  ابـوالحـسن كـلا
این قلعه در روستای ابوالحسن کلا و بخش مرکزی شهرستان بابل قرار دارد.



تپـّه   بنگـر كـلا
این تپه در روستای بنگر کلا٬بخش گتاب شهرستان بابل قرار دارد.

 

تپـّه   عيـسي كـتي
این تپه که مربوط به دوران تاریخی پیش از اسلام می باشد در میربازار بابل بنا شد

 

 

تپـّه   قلعـه كـتي  احمـد كـلا
این قلعه در روستای احمد کلا در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد.

 

 تپـّه   ديـنه سـر  رمنـت
این تپه که مربوط به دوران پس از اسلام میباشد در روستای رمنت واقع در بخش مرکزی شهرستان بابل قرار دارد.

 

 تپـّه   چمـاز كـتي
این تپه که از بناهای قبل از اسلام در بابل می باشد٬در میربازار بابل واقع شده است.

 

تپـّه   كـوتـر ديـن
تپه ی کوتر دین مربوط به دوران پیش از اسلام در شهرستان بابل است.این تپه ی تاریخی در روستای کوتر دین شهرستان بابل قرار دارد و از آثار ملی ایران می باشد.

 

 تپـّه كـپور چـال
این تپه در روستای کپورچال واقع در بخش مرکزی شهرستان بابل قرار دارد.

 

گـنبد   سـِرسـت
این گنبد تاریخی در روستای سرست ٬ بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد.

 

 

پـارك پرديـس نوشـيروانـي
این پارک قدیمی در روستای متي كلا شهرستان بابل قرار دارد.

 

 

 

  

دربــاره وبــلاگ

بـا سـلام ، ايـن وبــلاگ ضمـن معـرفی شهـرستـان بـابــل ، بـه بـرخی مسائـل اجـتمــاعـی ، سیــاسی ، فـرهنـگـی ، این شهـرستـان مي پـردازد .
موضـوعـات وبــلاگ
تصـاويـر ديـدنـي